logo školy domu admin
skolni rad
Zpět

 

Základní škola Svitavy, T. G. Masaryka 27 

příspěvková organizace 

se sídlem T. G. Masaryka 27, Svitavy 56802 

 

ORGANIZAČNÍ  ŘÁD  ŠKOLY 

část:  ŠKOLNÍ ŘÁD 

Č. j.:  

 zstgm/394/2020 

Vypracoval: 

Mgr. Jiří Sehnal, DiS., ředitel školy  

Schválil: 

Mgr. Jiří Sehnal, DiS., ředitel školy  

 

Pedagogická rada projednala dne 

27. 8. 2020 

Školská rada schválila dne: 

26. 8. 2020 

Směrnice nabývá platnosti ode dne: 

31. 8. 2020 

Směrnice nabývá účinnosti ode dne: 

1. 9. 2020 

Změny ve směrnici jsou prováděny formou číslovaných písemných dodatků, které tvoří součást 
tohoto dokumentu. 

 
Obecná ustanovení 

Na základě ustanovení § 30, odst. 1) zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, 
středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v platném znění vydávám 
jako statutární orgán školy tuto směrnici. 

Ve výjimečných případech může dojít ke změně jednotlivých ustanovení (stavební úpravy 
školy, mimořádná nařízení vlády apod.). Žáci i jejich zákonní zástupci budou včas informováni 
prostřednictvím žákovské knížky nebo webových stránek školy. 

Skolni_rad_2020-html.html

 

I. Práva a povinnosti žáků, jejich zákonných zástupců a práva a povinnosti 
pedagogických pracovníků 
 
A. Práva a povinnosti žáků  

1. Žáci mají právo: 

a) 

na vzdělávání a školské služby podle školského zákona, 

b) 

být průběžně informováni o výsledcích svého prezenčního i distančního vzdělávání, 

c) 

zakládat v rámci školy samosprávné orgány žáků, volit a být do nich voleni, pracovat v 

nich a jejich prostřednictvím se obracet na ředitele školy nebo školskou radu s tím, že ředitel 
školy nebo školská rada jsou povinni se stanovisky a vyjádřeními těchto samosprávných 
orgánů zabývat a své stanovisko k nim odůvodnit, 

d) 

vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jejich 

vzdělávání, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost odpovídající jejich věku a 
stupni vývoje, 

e) 

na informace a poradenskou pomoc školy v záležitostech týkajících se vzdělávání. 

2. Žáci mají povinnost: 

a) 

dodržovat Školní řád a pokyny pedagogických pracovníků ve škole i na všech školních 

akcích pořádaných mimo budovu školy – výukové semináře, exkurze, sportovní kurzy apod., 

b) 

řádně docházet do školy a řádně se vzdělávat jak v prezenční, tak v distanční formě 

výuky, systematicky se připravovat na obě formy vzdělávání, 

c) 

účastnit se vyučování zvolených nepovinných předmětů, ze kterých je možno se 

odhlásit vždy ke konci pololetí,  

d) 

chodit do školy vhodně a čistě upraven a oblečen, oblečení a doplňky splňují 

hygienická pravidla a nesmí propagovat rasismus, fašismus, drogy a další témata neshodující 
se s dobrými mravy, 


 

e) 

dodržovat všechny zásady slušného chování ve škole i mimo školu (nepodvádět, 

nelhat apod.), slušně se chovat k pedagogickým pracovníkům, k provozním zaměstnancům a 
ke spolužákům, důstojně reprezentovat školu, 

f) 

chránit své zdraví i zdraví spolužáků, je zakázáno nosit do školy návykové látky a jiné 

věci ohrožující zdraví včetně věcí svým vzhledem připomínajícím alkoholické nápoje a drogy, 
je přísně zakázáno nabízet a užívat návykové a omamné látky v areálu školy a na akcích 
pořádaných školou, 

g) 

respektovat zákaz používání mobilních telefonů nebo jiných osobních elektronických 

zařízení v průběhu celého vyučovacího procesu včetně přestávek, mobilní telefony a další 
elektronická zařízení jsou vypnuta a uložena v aktovce či batohu, žák může mobilní telefon 
použít v nezbytném rozsahu ze zdravotních nebo jiných opodstatněných důvodů, ale vždy se 
souhlasem pedagogického pracovníka, 

h) 

dodržovat nařízení týkající se pořizování a šíření záznamů - je zakázáno bez souhlasu 

fotit, nahrávat, šířit fotografie a záznamy jakékoli osoby, dále pak pořizovat fotografie a 
záznamy školních činností a písemných prací žáků bez souhlasu pedagogického pracovníka, 

i) 

dodržovat řády odborných učeben (tělocvična, dílny či jiné specializované učebny),  

j) 

nosit do školy pouze učebnice a školní potřeby podle rozvrhu hodin a pokynů učitelů, 

chránit svůj osobní majetek, nenosit cenné předměty (hodinky, šperky apod.),  

k) 

zacházet s učebnicemi a školními pomůckami šetrně, chránit školní majetek a 

zapůjčené školní pomůcky před poškozením, vrátit je v řádném stavu, při poškození uhradit 
částku předepsanou školou a při ztrátě zakoupit pomůcku (učebnici apod.) novou, v případě 
přechodu na distanční vzdělávání mohou být žákům zapůjčeny technické prostředky školy 
pro digitální komunikaci (tablet, sluchátka, notebook apod.) tento majetek je zapůjčen 
uzavřením smlouvy o výpůjčce, 

l) 

odkládat své věci na místo k tomu určené, skříňku, kterou k tomuto účelu využívají, 

udržovat v pořádku a čistotě, skříňka je majetkem školy, na výzvu jakéhokoli zaměstnance 
školy jsou žáci povinni ji zpřístupnit, skříňku neničit, případnou škodu nebo ztrátu klíče 
uhradit, 

m) 

udržovat své místo, třídu i ostatní školní prostory v čistotě a pořádku, 

Skolni_rad_2020-html.html

 

n) 

neopouštět školní budovu bez vědomí vyučujících, mimo vyučování zůstávat ve škole 

jen se svolením vyučujících a pod jejich dohledem,   

o) 

opustit budovu školy jen se souhlasem pedagogického pracovníka, a to na základě 

písemné omluvy zákonného zástupce, 

p) 

nahlásit ihned každý úraz, poranění, nehodu nebo vznik škody ve školní budově nebo 

mimo budovu při akci pořádané školou pedagogickému pracovníkovi nebo jinému 
zaměstnanci školy, 

q) 

dodržovat zákaz manipulace s elektrickými spotřebiči, vypínači, elektrickým vedením 

a přístroji výpočetní techniky bez dohledu pedagoga, 

r) 

být v případě mimořádných opatření vybaven ochrannými prostředky dýchacích cest 

a používat je předepsaným způsobem. 

B. Práva a povinnosti zákonných zástupců žáků 

 
1. Zákonní zástupci mají právo: 

a) 

na svobodnou volbu školy pro své dítě, 

b) 

na informace o průběhu a vzdělávání dítěte ve škole, při distančním vzdělávání jsou 

informování průběžně, pravidelně ve stanovených intervalech, 
c) 

na informace o škole podle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu 

k informacím, 
d) 

nahlížet do výroční zprávy, pořizovat si z ní opisy a výpisy, 

e) 

na informace a poradenskou pomoc školy nebo školského poradenského zařízení v 

záležitostech týkajících se vzdělávání podle školského zákona; u dětí se speciálními 
vzdělávacími potřebami mají právo na vzdělávání, jehož obsah, formy a metody odpovídají 
jejich vzdělávacím potřebám a možnostem, na vytvoření nezbytných podmínek, které toto 
vzdělávání umožní, 
f) 

volit a být voleni do školské rady, 

g) 

vyjadřovat se k rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí vzdělávání žáka,  

h) 

požádat o přezkoumání výsledků hodnocení žáka. 

2. Zákonní zástupci žáků mají povinnost: 

a) 

zajistit, aby žák docházel řádně do školy a aby se řádně vzdělával v prezenční i v 

distanční formě výuky, 

Skolni_rad_2020-html.html

 

b) 

na vyzvání ředitele školy se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících 

se vzdělávání a chování žáka, 

c) 

oznamovat škole a školskému zařízení údaje podle § 28 odst. 2 a 3 školského zákona 

č. 561/2004 Sb., které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost žáka, a změny 
v těchto údajích, informovat školu o zdravotních obtížích žáka nebo jiných závažných 
skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh jeho vzdělávání, 

d) 

při záměrném poškození nebo zničení majetku školy žákem uhradit vzniklou škodu 

(při nemožnosti vyřešit náhradu škody se zákonnými zástupci je vznik škody hlášen Policii ČR, 
případně odboru sociálně právní ochrany dětí), 

e) 

předložit písemně do omluvného listu v žákovské knížce důvody odchodu žáka z 

průběhu vyučování - v případě nepřítomnosti žáka na jednu či více vyučovacích hodin je 
písemná omluva předem předložena pedagogickému pracovníkovi, 

f) 

oznámit jakékoli důvody nepřítomnosti žáka delší než jeden den (např. zdravotní 

důvody), a to nejpozději do tří kalendářních dnů od počátku nepřítomnosti žáka - e-mailem 
třídnímu učiteli nebo telefonicky jakémukoli pedagogickému pracovníkovi (informaci předá 
třídnímu učiteli), a doložit písemně s podpisem jednoho ze zákonných zástupců po návratu 
žáka do školy důvody jeho nepřítomnosti do omluvného listu v žákovské knížce, 

g) 

oznámit předem - písemně do omluvného listu v žákovské knížce, e-mailem třídnímu 

učiteli nebo telefonicky třídnímu učiteli důvody nepřítomnosti žáka v rozsahu jednoho až tří 
dnů (např. rodinná dovolená), na více dní žáka uvolní ředitel školy pouze na základě předem 
podané písemné žádosti, a doložit písemně s podpisem jednoho ze zákonných zástupců po 
návratu žáka do školy důvody jeho nepřítomnosti do omluvného listu v žákovské knížce, 

h) 

v případě distančního vzdělávání dokládat důvody nepřítomnosti žáka ve výuce (např. 

při neúčasti na videokonferencích apod.), a to nejpozději do tří kalendářních dnů od počátku 
nepřítomnosti žáka. 

C. Práva a povinnosti pedagogických pracovníků 

1. 

Dodržovat zásadně partnerský vztah k žákům a k jejich zákonným zástupcům, 

respektovat Úmluvu o právech dítěte. 

2. 

Dodržovat Organizační řád školy, jehož součástí je Pracovní řád pro zaměstnance 

školy a Povinnosti pedagogických pracovníků, které blíže vysvětlují některá ustanovení 

Skolni_rad_2020-html.html

 

Zákoníku práce a zvláštních právních předpisů zejména s ohledem na zabezpečení vzdělávání 
a výchovy žáků. 

3. 

Řídit se při hodnocení a klasifikaci žáků Pravidly pro hodnocení výsledků vzdělávání 

žáků. 

II. Provoz a režim školy 

A. Režim ve škole  

1. 

Školní budova se otevírá pro žáky školní družiny v 6.00 hodin. Pro ostatní žáky v 7.40 

hodin. Žáci, kteří mají odpolední vyučování, mohou pobývat ve škole na předem stanoveném 
místě. Po skončení vyučování žáci ihned školu opustí. 
 
2. 

Školní budova je volně přístupná zvenčí pouze v době, kdy je dohlížejícími 

zaměstnanci školy zajištěna kontrola přicházejících osob. Během provozu školy jsou zevnitř 
volně otevíratelné dveře hlavního vchodu. 

 
3. 

Vstupní vestibul školy, hlavní a boční vchod do školy, školní dvůr, společné prostory 

šaten ve škole a ve školní jídelně a vstupní koridor ve školní jídelně jsou monitorovány 
kamerovým systémem. 

4. 

Časové rozdělení vyučovacích hodin a přestávek: 

hodina  začátek      konec 

1. 

8.00 

8.45 

2. 

8.50 

9.35 

3. 

10.00 

10.45 

4. 

10.55 

11.40 

5. 

11.50 

12.35 

6. 

12.45 

13.30 

 

5. 

Odpolední vyučování probíhá v případě dvouhodinových bloků v době od 14.15 do 

15.45 hodin. Jinak v čase od 14.15 do 15.00 a od 15.05 do 15.50 hodin. 

Skolni_rad_2020-html.html

 

6. 

Po příchodu do budovy si žáci odkládají obuv a svršky na místa k tomu určená – školní 

skříňka či šatna – a ihned odcházejí do učeben. V průběhu vyučování je žákům vstup do 
tohoto prostoru povolen pouze se svolením vyučujícího. 

7. 

Při organizaci výuky jinak než ve vyučovacích hodinách (sportovní hala apod.) stanoví 

zařazení a délku přestávek pedagog pověřený vedením akce podle charakteru činnosti a s 
přihlédnutím k základním fyziologickým potřebám žáků. 

8. 

Při výuce některých předmětů jsou děleny třídy na skupiny. 

9. 

Škola zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků při vzdělávání a s ním přímo 

souvisejících činnostech a poskytuje žákům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a 
ochrany zdraví. 

10. 

Škola vede evidenci úrazů žáků v průběhu vyučování, vyhotovuje a zasílá záznam o 

úrazu stanoveným orgánům a institucím. 

11. 

V období školního vyučování může ředitel školy ze závažných důvodů, zejména 

organizačních a technických, vyhlásit pro žáky nejvýše 5 volných dnů ve školním roce. 

12. 

Ředitel školy může ze zdravotních nebo jiných závažných důvodů uvolnit žáka na 

žádost jeho zákonného zástupce zcela nebo z části z vyučování některého předmětu; zároveň 
určí náhradní způsob vzdělávání žáka v době vyučování tohoto předmětu. 

13. 

Školní stravování probíhá v jídelně, která je budovou školy, avšak její provoz a 

organizaci zajišťuje firma GTH zařízení školního stravování s. r. o., Vyskočilova 1481/4, 140 00 
Praha 4. Vnitřní řád školní jídelny je vyvěšen v prostorách jídelny a na webu školy v sekci 
školní jídelna. 

B. Režim při akcích mimo školu 

1. 

Bezpečnost a ochranu zdraví žáků při akcích a vzdělávání mimo školní budovu 

zajišťuje škola vždy nejméně jedním zaměstnancem školy - pedagogickým pracovníkem. 
Společně s ním může akci zajišťovat i zaměstnanec, který není pedagogickým pracovníkem, 
pokud je zletilý a způsobilý k právním úkonům. 
 
2. 

Při organizaci výuky na akcích souvisejících s výchovně vzdělávací činností školy mimo 

školní budovu stanoví zařazení a délku přestávek pedagog pověřený vedením akce podle 
charakteru činnosti a s přihlédnutím k základním fyziologickým potřebám žáků. Na jednu 
osobu zajišťující bezpečnost a ochranu zdraví žáků nesmí připadnout více než 25 žáků. 

Skolni_rad_2020-html.html

 

Výjimku z tohoto počtu může stanovit s ohledem na náročnost zajištění bezpečnosti a 
ochrany zdraví žáků ředitel školy. Škola pro plánování těchto akcí stanoví tato pravidla – 
každou plánovanou akci mimo budovu školy předem projedná organizující pedagog 
s vedením školy zejména s ohledem na zajištění BOZP. Akce se považuje za schválenou 
uvedením v měsíčním plánu práce školy, kde zároveň s časovým rozpisem uvede ředitel školy 
jména doprovázejících osob. 
 
3. 

Při mimoškolních akcích zajišťuje organizující pedagog bezpečnost a ochranu zdraví 

žáků na předem určeném místě 15 minut před dobou jejich shromáždění. Po skončení akce 
končí zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví žáků na předem určeném místě a v předem 
určeném čase. Místo a čas shromáždění žáků a skončení akce oznámí organizující pedagog 
nejméně 2 dny předem zákonným zástupcům žáků, a to zápisem do žákovské knížky nebo 
jinou písemnou informací. 
 
4. 

Při přecházení žáků na místa vyučování či jiné akce mimo budovu školy se žáci řídí 

pravidly silničního provozu a pokyny doprovázejících osob. Před takovýmito akcemi 
doprovázející učitel žáky poučí o bezpečnosti. Pro společné zájezdy tříd, lyžařské kurzy, školy 
v přírodě apod. platí zvláštní bezpečnostní předpisy, se kterými jsou žáci předem 
prokazatelně seznámeni. Při pobytu v ubytovacích zařízeních se účastníci akce řídí vnitřním 
řádem tohoto zařízení. Těchto aktivit se mohou účastnit pouze žáci zdravotně způsobilí. 
 
5. 

Při zapojení školy do soutěží bezpečnost a ochranu zdraví žáků po dobu dopravy na 

soutěže a ze soutěží zajišťuje vysílající škola, pokud se se zákonným zástupcem žáka 
nedohodne jinak. V průběhu soutěže zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků organizátor. 
 
6. 

Chování žáka na mimoškolních akcích je součástí celkového hodnocení žáka včetně 

hodnocení na vysvědčení. 

C. Režim při distančním vzdělávání 
 

1. 

Distanční vzdělávání je zajišťováno 

on-line výukou, 

kombinací synchronní on-line výuky (pedagogický pracovník pracuje s žáky 

prostřednictvím komunikační platformy) a asynchronní výuky (žáci pracují individuálně, 
tempo a čas si volí sami) - časové rozvržení takové výuky odpovídá zhruba časovému 
rozvržení prezenční výuky a bude stanoveno vždy pro konkrétní případy, 

off-line výukou - předáváním písemných materiálů poštou či osobním vyzvedáváním, 

popř. telefonicky, 

individuálními konzultacemi žáků a pedagogických pracovníků, 

komunikací pedagogických pracovníků se zákonnými zástupci žáků, 

Skolni_rad_2020-html.html

 

zveřejněním zadávaných úkolů a jejich správného řešení, případně poskytováním 

zpětné vazby, 

informováním žáka o jeho výsledcích, uplatňováním zejména formativního 

hodnocení, vedením žáka k sebehodnocení, 

pravidelnou a průběžnou komunikací s žákem, způsobem odpovídajícím jeho 

možnostem, technickému vybavení a rodinným podmínkám, 

průběžnou kontrolní a hospitační činností vedení školy. 

 
2. 

Jsou respektována specifika distančního vzdělávání (odlišné technické vybavení a 

možnosti žáků, náročnost dlouhodobé práce s počítačem, dlouhodobé sledování monitoru, 
nevhodné držení těla apod.), a tomu je přizpůsoben časový rozvrh a režim výuky. 
 
3. 

Priority ve vzdělávání budou operativně určovány podle délky distanční výuky, škola 

se vždy zaměří na stěžejní předměty (český jazyk, matematika a anglický jazyk), při 
dlouhodobé nepřítomnosti žáků ve škole i na některé ostatní předměty.  
 
4. 

Míra zapojení žáka do distančního vzdělávání a výsledky jeho práce budou součástí 

hodnocení klasifikačním stupněm. 
 
5. 

Pravidla pro školní stravování v době distančního vzdělávání upravuje Vnitřní řád 

školní jídelny.  

IV. Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků 

Tato pravidla jsou pro svoji rozsáhlost uvedena jako samostatná část Organizačního řádu 
školy. 
 

Závěrečná ustanovení 

1. 

Kontrolou provádění ustanovení této směrnice je statutárním orgánem školy pověřen 

zaměstnanec: Mgr. Petra Judová. 

2. 

O kontrolách provádí písemné záznamy. 

3. 

Ruší se předchozí znění této směrnice. 

4. 

Směrnice nabývá účinnosti dnem: 1. 9. 2020 

Skolni_rad_2020-html.html

 

5. 

Podle § 30 školského zákona č. 561/2004 Sb. zveřejňuje ředitel školy tuto směrnici 

následujícím způsobem: vyvěšením v přízemí školy na informační tabuli, ve sborovně školy a 
na školním webu. 

6. 

Zaměstnanci školy s touto směrnicí byli seznámeni na provozní poradě dne 27. 8. 

2020. 

7. 

Žáci školy byli s touto směrnicí seznámeni třídními učiteli v den zahájení školního 

roku,  seznámení stvrdili svým podpisem, seznámení je zaznamenáno v třídních knihách. 
Zákonní zástupci byli seznámeni s novou úpravou a obsahem této směrnice pomocí 
žákovských knížek a na nejbližších třídních schůzkách. 

8. 

Školní řád je součástí Organizačního řádu školy. 

 

Ve Svitavách 25. 8. 2020  

 

 

 

 

Mgr. Jiří Sehnal, DiS. 

 

 

 

 

 

 

 

 

ředitel školy